Herken je dat? Je wilt je kennis overbrengen en begint meteen met het maken van een PowerPoint presentatie. Met veel enthousiasme vul je de presentatie met alle kennis die je hebt. Maar tijdens het aanbieden van deze kennis zie je toch dat je groep langzaam onderuit aan het zakken is. Ze beginnen te gapen, gaan andere dingen doen en als je vraagt of er nog vragen zijn, dan geven ze aan dat die er niet zijn. Je twijfelt ernstig of je kennis wel overgekomen is.
Een PowerPoint is één van de manieren om je kennis over te dragen. Wist je dat er nog heel veel andere manieren zijn om je kennis over te dragen? Vaak sta je hier niet bij stil, omdat je teruggrijpt naar het oude vertrouwde.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van werkvormen die je in kunt zetten bij het overdragen van inhoudelijke kennis.
Veel plezier met uitproberen.
Leg de stappen / onderdelen van je theorie met kaartjes op de grond. De deelnemers gaan hierover al lopend samen over in gesprek.
Laat deelnemers in groepjes zelf theorie bestuderen. Ze leggen deze theorie aan de hand van een aantal vragen zelf uit aan de rest van de groep.
Maak kaartjes met hoofdthema's en bijbehorende begrippen. Laat de groepen zelf uitzoeken welke begrippen bij welke thema's horen.
De nabespreking van een werkvorm essentieel is voor het versterken van leermomenten?
Deelnemers krijgen dan de mogelijkheid om hun ervaringen te delen, inzichten te bespreken en te reflecteren op wat ze hebben geleerd, waardoor ze de lesstof beter onthouden.