06-288 505 51

Werkvorm kennis overbrengen: Zoek het zelf maar uit

Waarom zou je zelf blijven 'zwoegen' tijdens je uitleg? Zet je deelnemers aan het werk! Deze werkvorm werkt goed als je begrippen en de betekenissen of kenmerken van deze begrippen uit wilt leggen.

Werkwijze
Maak een aantal kaartjes met de belangrijkste begrippen die je wilt behandelen en de daarbij behorende betekenissen / kenmerken. Stop al deze kaartjes in een enveloppe. Verdeel de deelnemers in groepjes en geef ze een enveloppe. Vraag de deelnemers om de begrippen en de hoofdthema's bij elkaar te zoeken. Als de deelnemers klaar zijn, bespreek je welke begrippen en welke betekenissen / kenmerken ze bij elkaar gezocht hebben en waarom.

Voorbeeld: In een training over de verschillende soorten vloeren die in de winkel worden verkocht, maak je 10 kaartjes met de verschillende soorten vloeren (hout, laminaat, plavuizen enz.). Daarnaast maak je kaartjes met de belangrijkste kenmerken van deze vloeren (geeft geen krassen, gaat ongeveer 10 jaar mee, kan niet tegen scherpe voorwerpen enz.).

Werkvorm kennis overbrengen: Zoek het zelf maar uit

Tips bij de uitvoer

Nabespreking

Bij deze opdracht gaat het niet zozeer om het 'goede' antwoord. Het is vooral belangrijk om te achterhalen hoe het groepje tot het antwoord is gekomen. Vraag dus vooral door op de antwoorden in de nabespreking.

Stappen

Deze oefening werkt ook goed als je een stappenplan, een stroomschema of een werkproces wilt behandelen. Laat je deelnemers de stappen in de juiste volgorde zetten en vraag na waarom ze tot deze beslissing zijn gekomen.

Online

Deze werkvorm werkt ook heel goed online. Gebruik van een online tool (Whiteboard, Jamboard enz) met sticky notes. Verdeel de groepen in breakout-rooms en laat ze de notes op hun board verschuiven.