06-288 505 51

Werkvorm vaardigheden oefenen: De stoelwissel

De werkvorm "De stoelenwissel" bij het aanleren van (communicatieve) vaardigheden is een interactieve werkvorm, waarbij deelnemers tijdens het gesprek steeds van perspectief wisselen door van stoel te veranderen. Deze werkvorm is een dynamische manier om verschillende perspectieven, standpunten of onderdelen van een situatie te verkennen. Het helpt bij het leren (her)kennen van bepaalde begrippen of onderdelen van communicatie.

Werkwijze:

  • Geef de kaders van de situatie. Wat is het voor gesprek? Wie heeft welke rol? Zorg ervoor dat de inhoud van het gesprek relevant is voor de deelnemers en aansluit bij het doel van de oefening. Plaats twee of meerdere stoelen: Zet de stoelen op een rij, kring of tegenover elkaar. Elke stoel vertegenwoordigt een specifieke rol of een bepaalde invalshoek van het gesprek. Voorbeeld: het gesprek gaat over het brengen van slecht nieuws. Wijs één stoel aan die staat voor inhoud en wijs één aan die te maken heeft met het opvangen van de emoties.

  • Laat twee (of meer) deelnemers tegenover zitten en het gesprek begint. De andere stoel(en) is/zijn nog leeg. Als de ene persoon vanuit een bepaald perspectief praat (bijvoorbeeld vanuit inhoud) gaat hij op die stoel zitten. Gaat hij tijdens het gesprek de emoties van de ander opvangen, verplaatst hij naar de andere stoel. Zodra het gesprek weer een inhoudelijke component heeft, verplaatst hij weer. De tegenspeler blijft op zijn eigen stoel zitten.

  • Houd aan het einde van het gesprek een nabespreking. Hierin bepreek je de ervaringen en inzichten van de deelnemers. Vraag deelnemers naar hun observaties en gevoelens tijdens het wisselen van stoelen en de impact ervan op hun begrip van de situatie.
Werkvorm vaardigheden oefenen: De stoelwissel

Tips bij de uitvoer

Voorbeeld

Dit is best een ingewikkelde werkvorm om goed uit te leggen. Doe de werkvorm een keer plenair voor. met een aantal deelnemers. Vraag goed door of alles duidelijk is. Dit scheelt vraagtekens en uitlegtijd in de subgroepjes.

Nabespreking

Zorg voor een goede nabespreking. Stel open vragen om de ervaringen van deelnemers te onderzoeken, zoals "Hoe voelde het om van rol te wisselen?" of "Wat heb je geleerd van het ervaren van verschillende perspectieven?".

Focus

Dit is een lastige oefening. Door het continu wisselen van stoel, voelt het gesprek voor veel deelnemers onecht of gekunsteld. Leg de focus op het onderzoeken van de nieuwe perspectieven en niet op het soepel laten lopen van het gesprek.