06-288 505 51

Werkvorm vaardigheden oefenen: De scène

Bij de werkvorm "De scène" bij creëren deelnemers een geïmproviseerde scène of situatie waarin ze in verschillende rollen stappen en een interactie of conflict naspelen. Deze werkvorm zorgt voor creativiteit, spontaniteit en samenwerking tussen deelnemers. Het biedt een leuke en dynamische leerervaring waarbij deelnemers hun communicatieve vaardigheden kunnen oefenen, situaties kunnen verkennen en nieuwe inzichten kunnen ontwikkelen.

Werkwijze:

  • Geef de deelnemers een duidelijk onderwerp waarmee ze aan de slag gaan. Het kan gaan om een realistische situatie, een specifiek probleem, een scenario uit het dagelijks leven of een fictieve setting. Geef bijvoorbeeld de opdracht om een slecht nieuws gesprek neer te zetten op de meest foute manier. Verdeel de groep in groepjes van deelnemers (afhankelijk van de scène die je neer wilt zetten) en geef ze de tijd om een scène te bedenken en deze te oefenen. Zorg dat iedereen een rol in de scène krijgt.

  • Alle groepen spelen hun scène uit voor de groep. De overige groepen kijken en luisteren. Eventueel kun je ze een opdracht meegeven (Bijvoorbeeld: Noteer wat de essentie van deze scène is).

  • Bespreek elke scène kort na. Vraag deelnemers naar hun ervaringen, wat ze hebben geleerd en welke inzichten ze hebben opgedaan door deel te nemen aan de scène. Vraag aan de groep wat ze hebben gezien (bijvoorbeeld welke drie valkuilen bij het brengen van slecht nieuws waren zichtbaar).
Werkvorm vaardigheden oefenen: De scène

Tips bij de uitvoer

Aanmoedigen

Sommige deelnemers moeten even 'wennen' aan deze werkvorm en vinden het lastig om op gang te komen. Probeer deze deelnemers op een prettige manier aan te moedigen of deel ze (op voorhand) in bij deelnemers die wel meteen geïnspireerd zijn.

Belonen

Deze werkvorm vraagt creativiteit, inlevingsvermogen en ook een hoge dosis lef. Beloon het groepje na afloop van de scène met een luid applaus. Vraag in de nabespreking ook naar het samenwerkingsproces en hun ervaringen.

Realistische case

Je kunt deze werkvorm ook gebruiken om terug te kijken. Je gebruik de scène voor het neerzetten wat er in een echte situatie 'mis' is gegaan. Met de groep analyseer je hoe de 'casehouder' het anders aan had kunnen pakken of wat de 'lessons learned' zijn.