Ontwikkel je organisatie. Stem opleidingsbeleid af op je missie en visie...
Bereik meer met je bijeenkomst. Interactieve werkvormen helpen...
Met meer zelfvertrouwen voor de groep. Krijg gericht feedback van een professional

Daar sta ik dan. Helemaal klaar voor de eerste trainingsdag bij de gemeente. Tien paar ogen kijken me verwachtingsvol aan op het moment dat ik me voorstel. Het is doodstil. “Goede morgen allemaal. Welkom op de eerste dag van deze training Effectief Communiceren”, zeg ik met mijn liefste glimlach.

“Communiceren is zo’n breed begrip. Voordat ik het programma verder uit ga leggen, ben ik benieuwd naar jullie verwachtingen van deze dagen.” Het blijft even stil. Gelukkig ben ik heel goed in het laten vallen van stiltes, dus ik wacht rustig af.

“Tja...” begint een van de deelnemers. Met een schuin oog zie ik op het naambordje dat ze Kristel heet. “Ik heb niet echt verwachtingen. Ik laat het allemaal wel over me heenkomen,” De andere deelnemers knikken. “Ik eigenlijk ook niet!” valt de buurvrouw van Kristel in en voegt eraan toe: “Communiceren is een leuk onderwerp en je steekt er altijd wel wat van op.”

De rest van de deelnemers knikt bevestigend. Ik blijf de deelnemers glimlachend aankijken en pas de stiltetechniek weer toe. “Zou er nog een concreet leerdoel uitrollen?” flitst het door mijn hoofd? Het blijft stil. Na zo’n 8 seconden wordt het me toch te gortig. “Ach ja...,” denk ik bij mezelf, “dan maar even helpen” en draai me om naar mijn voorgeschreven flipover om de leerdoelen van de training toe te lichten.

Dit soort situaties komen in mijn dagelijkse praktijk (helaas) nog vaak voor. De deelnemers zijn “gestuurd”, “hebben er zelf niet voor gekozen”, of zijn vanuit “nieuwsgierigheid” naar de training gekomen. Ook zorgt de ‘waan van de dag’ er vaak voor dat de deelnemers zich niet altijd even goed voorbereiden op een training. Prima natuurlijk, daar kan ik wel mee overweg, maar het is desastreus voor het leereffect. De deelnemers missen namelijk een van de zes basisprincipes van het breinleren: Focus.

Focus zorgt ervoor dat je je als deelnemer volledig richt op het doel dat je wilt bereiken met de training. De deelnemers hebben focus nodig, om hun hersenen te ‘dwingen’ om onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke informatie. Door je doelen zo scherp mogelijk te stellen help je dit proces.

Gelukkig kun jij als trainer ook een focus aanbrengen bij je deelnemers. Er zijn meerdere dingen die jij kunt doen:
˃ Geef het nut en de noodzaak van de training vooraf duidelijk weer
˃ Laat deelnemers voorafgaand of tijdens de training SMART leerdoelen formuleren en zorg dat deze zichtbaar zijn.
˃ Leg een duidelijk relatie tussen alle onderdelen in je training en de persoonlijke leerdoelen
˃ Tussendoor en achteraf zul je ook terug moeten komen op de persoonlijke doelen en stel de vraag of de leerdoelen bereikt zijn
˃ Creëer genoeg rustmomenten in je training, zodat de deelnemers de verkregen informatie kunnen verwerken. Less is more!

Dus: help jezelf en help je deelnemers met het aanbrengen van focus in je training. Zo bereik je meer resultaat!
Wil je meer weten over de zes breinprincipes? Kom dan naar de workshop Hersengymnastiek bij de Peer2Peer Party of neem contact met me op.

Hier nog een filmpje waarin het effect van het hebben van focus duidelijk wordt!

HRD Advies

advies

Ondersteuning op het gebied van:

√ Opzetten Academie
√ Ontwikkelen vakinhoudelijke lessen
√ Ontwikkeling e-Learning
√ Inwerktraject nieuwe medewerkers
√ Lescoaching

Lees meer...

Ontwikkelwijzer!

2302082384 e84be1a919 b (3)

Een on-line scan. Hoe verhoog je:

√ Rendement van je leertraject
√ Betrokkenheid van de organisatie
√ Aansluiting in de praktijk
√ Een optimaal leerrendement

Lees meer...

Recente Berichten

delen
volgen